مراحل و نحوه ترمیم ریشه دندان (اندو)
دکتر میلاد میرمحمدی ، ایمپلنتولوژیست عضو انجمن رسمی آکادمی دندانپزشکان ICOI آمریکا

مراحل و نحوه ترمیم ریشه دندان (اندو)

درمان ریشه دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل از بین بردن بخش نرم دندان، به نام پالپ است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و رگ های خونی ساخته شده است كه به رشد دندان كمك می كند. در بیشتر موارد، یک دندانپزشک عمومی یا متخصص اندودنتیست، درمان ریشه دندان را تحت عمل بی حسی موضعی انجام می دهد. درمان ریشه دندان اغلب در دو مرحله انجام می شود اما گاهی اوقات و با توجه به شرایط ممکن است یک جلسه دیگر به دوره درمان ریشه دندان افزوده شود.

به منظور آشنایی با کلیه مراحل عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان در ادامه نوشتار با ما همراه باشید.

دکتر میلاد میرمحمدی با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا و دستگاه های مجهز به اقدام به درمان ریشه دندان (عصب کشی) می کنند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر میرمحمدی دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست در تهران، با شماره 44244048 – 021 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

چه زمانی درمان ریشه دندان باید انجام شود؟

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان زمانی انجام می شود که بخش داخلی یک دندان که به پالپ معروف است آسیب دیده باشد یا دچار التهاب یا عفونت شود. تاج دندان بخشی از دندان می باشد که در بالای لثه خود مشاهده می کنید حتی اگر پالپ دندان از بین رفته باشد، می تواند دست نخورده باقی بماند.

چه چیز باعث آسیب پالپ دندان مى شود؟

علل عمده صدمه به پالپ عبارتند از:

• پوسیدگی عمیق و درمان نشده دندان
  • انجام چندین روش دندانپزشکی روی همان دندان
  • وجود ترک بر روی دندان
  • وارد شدن آسیب به دندان (ممکن است در صورت ضربه به دهان به دندان صدمه وارد شود)

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

درمان ریشه دندان معمولا در مطب دندانپزشکی انجام می شود. هنگامی که فرد برای درمان ریشه دندان خود به دندانپزشکی با علائم درد در دندان، تورم و احساس گرما در لثه ها مراجعه می کند. دندانپزشک دندان دردناک را معاینه کرده و از اشعه X برای تأیید تشخیص استفاده می کند. پس از تشخیص آسیب دیدگی دندان یک تکنسین به بیمار کمک می کند تا بر روی یک صندلی قرار بگیرد تا پزشک درمان را شروع کند.

• مرحله اول درمان ریشه دندان: بی حسی

دندانپزشک مقدار کمی از داروهای بی حسی را به لثه های بیمار در نزدیکی دندان آسیب دیده تزریق می کند. ممکن است کمی احساس احساس سوزش در ناحیه تزریق حس شود، اما به سرعت برطرف می شود. بیمار در طول فرآیند درمان بهوش است، اما ماده بی حسی باعث می شود هیچ گونه دردی حس نکند.

• مرحله دوم: برداشتن پالپ آسیب دیده دندان

زمانی که دندان بی حس می شود، متخصص اندودنتیست یا دندانپزشک عمومی در قسمت بالای دندان یک شکاف کوچک ایجاد می کند. تا پالپ آسیب دیده دندان در معرض دید قرار گیرد، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای ویژه ای به دقت آنها را خارج می کند. دندانپزشک حین پاک کردن تمام مسیرها (کانال ها) در دندان بسیار مراقب خواهند بود.

• مرحله سوم: آنتی بیوتیک ها

پس از برداشتن پالپ آسیب دیده دندان، دندانپزشک ممکن است منطقه را با یک آنتی بیوتیک موضعی پوشش داده تا اطمینان حاصل شود که عفونت از بین رفته است و از عفونت مجدد جلوگیری می کند. پس از تمیز کردن و ضد عفونی شدن کانال ها، دندانپزشک دندان را با ماده ای به نام گوتا پرکا پر می کند. همچنین ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی برای بیمار تجویز کند.

• مرحله چهارم: پر کردن موقتی دندان

دندانپزشک با یک ماده نرم به طور موقتی، شکاف کوچکی که در قسمت بالای دندان ایجاد کرده می بندد. این کار به جلوگیری از آسیب دیدن کانال های دندان کمک می کند.

چرا عصب کشی و درمان ریشه طی دو مرحله انجام می شود؟

معمولا پس از عصب کشی دندان زمانی که بیماران برای جلسه دوم برای ادامه فرآیند عصب کشی و پر کردن تاج دندان مراجعه می کنند سوال متداولی که از پزشک خود مپرسند این است که آیا در جلسه اول عصب کشی انجام نشده است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که عصب کشی دندان معمولا در دو مرحله انجام می شود.

در جلسه اولی که بیمار با درد دندان به دندانپزشکی مراجعه می کند به دلیل التهاب و عفونتی که در دندان وجود دارد معمولا در ابتدا خارج سازی عصب آلوده دندان خارج سازی می شود و عصب از داخل کانال دندان بعد از باز کردن قسمت تاجی خارج می شود. معمولا در جلسه دوم است که مقداری التهاب دندان کاهش پیدا می کند و می توان در آن جلسه ادامه روند عصب کشی را انجام داد. در جلسه دوم بعد از پاک سازی کامل کانال دندان، از گوتا پرکا استفاده می شود  و با استفاده از این ماده این ناحیه مهر و موم و پر می شود.

بنابراین اگر دندانپزشک به بیمار می گوید ادامه عصب کشی در جلسه دوم انجام می شود منظور قسمت دوم عصب کشی است. عصب در جلسه اول خارج شده اما هنوز روند عصب کشی کامل نشده است و تاج دندان پر نشده است. حال ممکن است در جلسه دوم تاج دندان پر شود یا ممکن است پزشک صلاح بداند تاج دندان را در جلسه دیگر پر کند.

بعد از درمان ریشه دندان

• هنگامی که اثر داروی بی حسی در دندان و لثه از بین رفت ممکن است کمی احساس درد کنید.
  • لثه های شما ممکن است متورم شود.
  • در بیشتر موارد این علائم با داروهای بدون نسخه درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درمان خواهد شد. اما در صورت درد شدید بیش از چند روز، بهتر است با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • روز بعد از عمل می توانید روال عادی خود را از سر بگیرید. تا دندان به طور کامل پر نشده از جویدن مواد خوراکی بر روی دندان عصب کشی شده خودداری کنید.
  • چند روز بعد دندانپزشک، دندان ها را به وسیله اشعه ایکس معاینه می کند تا مطمئن شود عفونت دندان به طور کامل از بین رفته باشد سپس اقدام به انجام مرحله دوم عصب کشی دندان می کند.
  • اگر تمایل داشته باشید، دندانپزشک یک تاج دائمی بر روی دندان قرار می دهد. تاج همان روکش هایی است که از پرسلن یا طلا ساخته می شود.
  • ممکن است چندین هفته طول بکشد تا در مورد احساس دندان بعد از عمل عادت کنید. این طبیعی است و هیچ دلیلی برای نگرانی نیست.

عوارض درمان ریشه دندان

معمولا درمان ریشه دندان به منظور نجات دندان ها انجام می شود. با این حال، گاهی اوقات آسیب بیش از حد عمیق است یا مینا دندان برای تحمل این روش بسیار ضعیف است. این عوامل می تواند منجر به از بین رفتن دندان شود.

اگر برخی از مواد آلوده در دندان باقی مانده باشد یا اینکه آنتی بیوتی کها مؤثر نباشند، خطر ایجاد آبسه در ریشه دندان وجود دارد.

بعد از درمان ریشه دندان چه اتفاقی می افتد؟

درمان ریشه دندان یک روش ترمیمی محسوب می شود. اکثر افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند، می توانند تا آخر عمر از نتایج مثبت آن برخوردار شوند. با این وجود، ماندگاری نتایج به مراقبت از شما از دندان بستگی دارد. دندان ترمیم شده نیز مانند بقیه دندان ها نیاز به مسواک زدن و نخ دندان دارد.

راه های ارتباطی با دکتر میر محمدی:
  • آدرس: تهران – صادقیه – خیابان ستارخان- بعد از چهارراه اسدی – پلاک 1020- طبقه 2 واحد 3
  • شماره تماس: 44244048 – 021
  • ایمیل: info[at]dr-mirmohammadi.ir