علت و درمان حساسیت های دندانی
دکتر میلاد میرمحمدی ، ایمپلنتولوژیست عضو انجمن رسمی آکادمی دندانپزشکان ICOI آمریکا

علت و درمان حساسیت های دندانی

یکی از سوالاتی که اغلب مراجعه کنندگان از دندانپزشک خود می پرسند این است که به چه دلیل دچار حساسیت دندانی شده اند و چطور می توانند جلوی حساس شدن دندان هایشان بگیرند؟

حساسیت دندان معمولا توسط اکثر افراد نادیده گرفته می شود زیرا آنها تصور می کنند هیچ کاری از دستشان بر نمی آید. اما واقعیت این است که در اغلب مواقع می توان جلوی حساسیت های دندانی را گرفت. البته حساسیت های دندانی علت های مختلفی دارد و روش های درمانی که برای آنها به کار برده می شود در هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که هنگام خوردن آب یخ، بستنی یا چای داغ در دندان های خود احساس درد کنید؟ البته اگر در طول دوران زندگی خود این عرضه را تجربه کرده اید قطعا به حساسیت دندانی مبتلا هستید.

در ادامه این نوشتار قصد داریم تا با علل به وجود آمدن حساسیت دندانی و روش های درمانی آن مطالبی را بیان کنیم.

دلایل به وجود آمدن حساسیت های دندان

• علت عمده حساسیت دندان ها مینای دندان است. مینا بیرونی ترین لایه دندان است که روی عاج قرار گرفته و از دندان در برابر ساییدگی محافظت می کند. عاج از لوله های کوچکی تشکیل شده است که در انتهای آنها پایانه های عصبی قرار دارد. زمانی که دندان بدون محافظ باشند دچار آسیب و درد می شوند.
  • مسواک زدن با روش غلط و با شدت با افزایش دادن ریسک خراش مینای دندان رابطه مستقیم دارد. این کار موجب حساس شدن مینای دندان می شود. همچنین این کار موجب وارد شدن آسیب به لثه و نمایان شدن ریشه ها شود و نتیجه نهایی همان حساس شدن دندان ها است.
  • یکی دیگر از دلایل عمده حساس شدن دندان ها، خوردن غذاهای اسیدی مانند نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار می باشد.
  • در طول زمان دندان قروچه می تواند باعث ساییده شدن دندان ها و حتی ایجاد ترک بر روی آنها شود. اگر شما نیز با در فک و سردرد از خواب بیدار می شوید ممکن است در خواب دندان قروچه داشته اید.
  • درمان های دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان، ترمیم و پر کردن دندان نیز می تواند در ناحیه حساسیت ایجاد کند اما این حساسیت موقتی است و بعد از چند هفته به طور کامل از بین خواهد رفت.

عوامل تشدید کننده حساسیت های دندانی

• مصرف غذا و نوشیدنی های بسیار گرم
  • مصرف غذا و نوشیدنی های بسیار سرد
  • مسواک زدن
  • استفاده از دهانشویه های حاوی الکل

پیشگیری از حساسیت های دندانی

به منظور پیشگیری از بروز حساسیت های دندانی روش های مختلفی دارد که می تواند در تسکین یا جلوگیری از بروز آن به کار گرفت:

• رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعات دوره ای به دندانپزشک
  • استفاده از محافظ دندانی برای کنترل دندان قروچه
  • عدم مصرف غذاهایی مانند نوشابه که حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید و قند می باشد.

درمان حساسیت های دندانی

زمانی که علت حساسیت های دندانی مشخص شد از تکنیک های مختلفی جهت درمان استفاده می شود. اغلب درمان حساسیت های دندانی از نظر تکنیکی بسیار ساده است. یکی از روش های بسیار ساده حساسیت های دندانی استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت می باشد. البته روش درمانی دیگری نیز وجود دارد که باید در مطب دندانپزشکی انجام شود. در این مواقع دندانپزشک ممکن است به نواحی حساس دندان ها ژل فلوراید بزند تا ریشه دندان محکم تر شود یا از شما بخواهد در منزل نیز از این ژل برای دندان های خود استفاده کنید.

در صورتی که دندان های شما دچار درد بسیار شدید شده باشد و درمان های ساده کارساز نبود دندانپزشک شما به معاینه و درمان کانال ریشه دندان های شما خواهد پرداخت. این درمان بسیار پر اهمیت بوده و می تواند موفقیت آمیزترین روش از بین بردن حساسیت های دندانی باشد.

کلام آخر

حساسیت دندان ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. نکته مهم این است که اگر متوجه هوا کشیدن دندان جلو و حساسیت در دندان های خود شدید هر چه سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه نمایید زیرا ممکن است عدم اقدام به موقع در برطرف کردن این حساسیت، درمان را دشوارتر کند. اگر به حساسیت های جزئی دندان دچار هستید می توانید از بهترین خمیر دندان ضد حساسیت استفاده نمایید.

راه های ارتباطی با دکتر میر محمدی دندانپزشک زیبایی در غرب تهران:
  • آدرس: تهران – صادقیه – خیابان ستارخان- بعد از چهارراه اسدی – پلاک 1020- طبقه 2 واحد 3
  • شماره تماس: 44244048 – 021
  • ایمیل: info[at]dr-mirmohammadi.ir